DE COLLECTIE VAN MERODE
Niet enkel de verhalen achter de individuele kunstwerken spreken tot de verbeelding. Hoe de verzameling tot stand kwam, is meer dan het vertellen waard. Laat je meeslepen naar de oorsprong van de verzamelwoede van 3 generaties.
DRIE GENERATIES LIEFDE VOOR KUNST
Het verhaal van Merode, zoals het er nu uitziet, begint bij de ouders van Patric Tuytens. Albert was ondernemer in textiel. Samen met zijn echtgenote begon hij litho’s aan te kopen. Ook op reis hadden ze oog voor mooie objecten, die ze mee naar huis brachten. Een volgende stap zetten ze richting moderne en hedendaagse kunst. Hun huis en het textielbedrijf vulden zich gauw met kunstwerken. Zo wilde Albert Tuytens ze dichter bij mensen brengen. Zijn gezin en personeel in de eerste plaats. “Zelfs al houden ze er niet van, ze hebben het toch ervaren.” Dat Patric tussen de hedendaagse kunst opgroeide, is een understatement. Zijn vader nam hem mee naar galerijen en tentoonstellingen, en gaf hem de verzamelmicrobe door. In zijn echtgenote, Françoise, vond hij ook een partner in collectioneren. Net als zijn ouders vulde ook Patric zijn woning met hedendaagse werken. Dit ging aan zo een tempo dat hij extra ruimte nodig had om de werken te bewaren maar vooral tentoon te stellen. Het pand in de Merodestraat was de perfecte oplossing. Voldoende plaats voor tentoonstellingen, gasten te ontvangen en het verhaal van de collectie te delen. De geschiedenis herhaalt zich met Marie die net als haar vader Patric tussen de kunst opgroeide. Naast verzamelen ging ze ook zelf kunst maken aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, In Situ3. Ook haar thesis bracht haar terug naar de roots: de collectie van haar grootouders als onderzoeksonderwerp. Na een carrière n het onderwijs, keerde Marie terug naar Merode. Samen met Patric maakte ze Merode tot wat het nu is. Een open space waar verhalen, kunstwerken en mensen samenkomen. Net als de samenwerking met haar vader een perfecte symbiose tussen verwondering en inspiratie.
Tijdens je bezoek aan Merode dompelen Marie en Patric je onder in de evolutie van de collectie. Hoe verder je gaat, hoe intenser je de dynamiek en de spanning voelt opbouwen. In het eerste deel zie je de werken die Patric al had voor hij het pand in de de Merodestraat kocht. Die werken zijn mooi onder te verdelen per soort: een ruimte voor video, Afrikaanse kunst, grote kleurenfoto’s, zwart-wit foto’s, popart, auto’s enz. Geleidelijk aan voel je de energie veranderen. De accrochage verandert, de humor en speelsheid nemen toe. De laatste indrukken die je krijgt zijn aparte keuzes van eclectische werken waaronder verschillende grote installaties. Ze hebben een hoog “je kan het niet gekker bedenken of hij koopt het”-gehalte. Werken die je enkel in zo’n grote ruimtes als in Mérode kwijt kan en daar volledig tot hun recht komen. De laatste ruimte is overweldigend. Marie en Patric laten die enkel zien als bezoekers eerst de vorige delen hebben beleefd. Desondanks is een bezoek aan Merode heel toegankelijk. Wie geen voorkennis van (hedendaagse) kunst heeft, vindt sowieso z’n gading in de diversiteit van de collectie.
MERODE: EEN VERHAAL IN DRIE DELEN
Merode omarmt een variëteit aan hedendaagse kunstenaars. Jong kunstgeweld gaat in dialoog met gevestigde artiesten. Je ontmoet veel Belgische kunstenaars maar ook andere nationaliteiten. Merode valt niet in één bepaald hokje te duwen. Als Open Space is het een plek die durft buiten de lijntje te kleuren en het vormen van een eigen mening stimuleert. De werken die Patric koopt, zijn geen investeringsstukken. Hij heeft lak aan de waarde ervan uitgedrukt in euro’s. Hij benadrukt de waarde ervan als verrijking in zijn leven en dat van anderen. Patric volgt zijn eigen grillige parcours, zonder externe adviezen en steeds op zoek naar wat onbekend, verrassend en verbazend is.
DE KUNSTENAARS EN WERKEN IN MERODE
Een rondleiding door Merode voelt heel persoonlijk. Niet alleen omdat de collectie een aaneenschakeling is van de persoonlijke smaak van Patric maar ook omdat aan elk werk een persoonlijk verhaal hangt. Dat is wat een bezoek aan Merode uniek maakt: anekdotes over de werken zelf, de verhalen van de verzamelaar, uitleg over certificaten, informatie over oplages, contacten met kunstenaars, bewaren van de werken… Aangevuld met de kritische visie van Marie op de keuzes van haar vader. Het zijn verhalen die je nergens anders te horen krijgt. In tegenstelling tot galerijen en musea ben je in Merode niet enkel een toeschouwer. Door te kijken, te luisteren en te voelen stimuleer je jezelf om een eigen mening en smaak te ontwikkelen. Je hoeft de werken niet mooi of goed te vinden. We vragen je enkel om je blik open te houden en de diversiteit op je af te laten komen. De werken die Patric heeft uitgekozen voor Merode zijn visueel erg sterk en hebben weinig uitleg nodig. Er zit altijd humor in en een zekere lichte, positieve energie. Zo vertellen de werken ook het verhaal van Patric zelf. Iemand die zichzelf niet zo serieus neemt en vindt dat het niet altijd zwaar hoeft te zijn. Kortom: wanneer je Merode buiten stapt, voel je je geïnspireerd, heb je bijgeleerd en heb je creatieve, ruimdenkende mensen ontmoet. Via de werken, de verhalen of de andere bezoekers.